15 december 2011

Pita-kaneel-suiker-frietjes. Of zoiets.

Na een dringende behoefte aan een midnightsnack die gestild werd door een pitabroodje gevuld met een omelet met tomaat, champignons en lente-ui (we hadden geen gewoon brood in huis), bleef ik zitten met een geopend pak pitabroodjes. Een geopend pak pitabroodjes wat ik vergat even netjes af te sluiten, om precies te zijn. Dus bij mijn terugkomst in de keuken de volgende ochtend, trof ik de taaie, uitgedroogde pitabroodjes op het aanrecht. Ik stond op het punt om ze weg te gooien, toen ik ineens aan wentelteefjes dacht. We hadden ook geen melk in huis, maar wel boter. En suiker. En kaneel. Dus besloot ik de pitabroodjes te halveren, in reepjes te snijden en in te wrijven met een mengsel van bovenstaande drie-eenheid. In de pan bakken leek me teveel gedoe, dus legde ik ze op de bakplaat.



En na 10 minuten… magie! Deze pita-kaneel-suiker-frietjes zijn knapperig, zoet, winters en als je er eenmaal aan begint, kun je er ook niet meer mee ophouden. Ik kan alleen nog zeggen: ga deze vreemde dingen maken. Je zult er geen spijt van krijgen.




Ingrediƫnten:
  • 1 pitabroodje
  • 3-4 eetlepels lichtbruine basterdsuiker
  • 1 theelepel kaneelpoeder
  • 3 eetlepels boter
Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 180 graden 
  • Halveer de pitabroodjes en snijd in repen van ongeveer 1 centimeter breed. Leg op een bakplaat die bekleed is met bakpapier. 
  • Smelt de boter en verdeel de helft hiervan met een kwastje over de reepjes pitabrood
  • Meng de kaneel met het suiker en verdeel de helft hiervan over de met boter ingesmeerde reepjes pitabrood. Druk even stevig aan met de achterkant van een lepel. 
  • Draai de reepjes pitabrood om en verdeel de rest van de boter, suiker en kaneel over deze helft. 
  • Laat 10 minuten bakken in de oven. 
  • Laat de pita-kaneel-suiker-frietjes een paar minuten afkoelen. 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...