13 februari 2012

Homemade Thai Sweet Chili sauce

Thai sweet chili sauce is een haast onmisbaar ingrediënt in mijn keuken. Het is haast triest om toe te geven, maar wel waar. Het geeft snel veel smaak aan sauzen, is een prima basis voor een saladedressing en zelfs een simpele tosti wordt er stukken lekkerder mee. Maar eigenlijk vind ik het heel vervelend dat ik dit steeds uit een fles haal. Want ik hou helemaal niet zo van koken met pakjes en zakjes. De enige juiste volgende stap was dus om het zelf maar te maken.

Tijdens mijn zoektocht kwam ik verschillende recepten tegen, waarbij de meeste recepten veel suiker bevatten en erg lang ingekookt moesten worden. Het recept dat ik uiteindelijk gebruikte bevatte gelukkig minder suiker, en wat maïzena om die jelly achtige textuur te krijgen. Kortom: minder suiker, snel klaar en vreselijk lekker. Dit recept is echt ontzettend makkelijk om te maken, dus als je net zo gek bent op Thai sweet chili sauce als ik, maak het dan ook eens zelf. Je gasten zullen onder de indruk zijn.


Ik gebruikte trouwens 3 rode pepertjes zonder zaadjes. Ik vind de textuur van de zaadjes namelijk niet zo lekker. Als je daar geen moeite mee hebt, laat ze er lekker in. Deze saus wordt trouwens steeds minder heet naarmate je hem langer laat staan.



Aangepast van She Simmers
Voor ongeveer 250 ml saus
Ingrediënten:
  • 3 teentjes knoflook
  • 3 lange rode pepertjes
  • 100 gram suiker
  • 190 ml water
  • ½ eetlepel zout
  • 60 ml appelciderazijn
  • 1 eetlepel maïzena
  • 2 eetlepels water

Bereiding:
  • Doe knoflook, peper, suiker, 190 ml water, zout en appelciderazijn in een blender. Pureer alle ingrediënten tot je hele kleine stukjes peper over hebt.
  • Doe dit mengsel in een steelpan en verwarm. Laat ongeveer 3 minuten zachtjes pruttelen.
  • Maak een mengsel van de maïzena en de 2 eetlepels water. Roer dit goed door, en giet bij het pepermengsel. Laat nog een minuutje zachtjes pruttelen en haal dan van het vuur.
  • Laat de saus afkoelen. Giet vervolgens in een glazen pot en bewaar in de koelkast.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...